
From: Gunnar Thorenfeldt gth@dagbladet.no
Subject: SV: From Dagbladet

Date: 20 November 2018 at 10:59
To: Siri Gedde-Dahl Siri.Gedde-Dahl@dagbladet.no, Kirill Levanidov
Cc: peteris pildegovics

Dear Kirill and Peteris

I read your comments on Facebook. You are off course entitled to your opinion. But it
would be nice if you can clarify something.

1. You are writing that we “declines to publish our documents proving that we do
supply our sailors with proper food and clothes regardless their nationality – be those
Russians, Latvians, Ukrainians, or Indonesians”.

To my knowledge we have never declined such a thing. I saw that you sent us
documents on this, but since we didn’t write that people were starving while they
worked for North Star, we didn’t see it necessary to disprove a claim that was not
published. If you still want to publish this information, please let me know.

2. We have published your claim that the contract is fake, and we are as eager as you
to find out what’s real here. We can’t conclude that the signature in the contract are
real, as the same time we cannot conclude that the signature in the contract are fake.
But we know for fact that the contracts were used to invite Indonesians to work in
Båtsfjord. We have many times explained for you that the contract is from the
Norwegian embassy in Indonesia, and that we got the contracts through a normal
freedom of information request.

You are writing that “The newspaper does not find it necessary to provide any proof
for that; neither does it agree to question the credibility of its sources even though
prompted that these facts are incorrect».

We have in fact given you all fact as soon it has been possible. And we still want to
cooperate with you to find out what real, what’s fact, and what have really happened.
Opposite of what you are writing, we are not closed on a fixed conclusion, but want
just to find out what’s rally happened.

3. If you have fact or information you think we should consider, or if you think we have
misunderstood something, or published some wrong information – please let us know.
We are off course always interested in relevant information.

Best Regards
Gunnar Thorenfeldt

Dagbladet: Taking opinions for facts. And only specific opinions.
In an emotional drivel of rumours and speculations, newspaper Dagbladet has recently

mailto:Thorenfeldtgth@dagbladet.no
mailto:Thorenfeldtgth@dagbladet.no
mailto:Gedde-DahlSiri.Gedde-Dahl@dagbladet.no
mailto:Gedde-DahlSiri.Gedde-Dahl@dagbladet.no
mailto:Levanidovkir.levanidov@gmail.com
mailto:pildegovicspeteris.pildegovics@gmail.com
Zoé Koray
PP-0205



In an emotional drivel of rumours and speculations, newspaper Dagbladet has recently
sputtered out a few stories about EU fishing in the Barents Sea. Although the boats under
European flags stopped fishing crabs in the Barents Sea two years ago, the newspaper
promises more stories to come in the nearest future. Be that an odd coincidence or not, this
defamation campaign unwinds amidst ongoing Supreme court debates over EU boats
fighting for quotas in the Svalbard area.
Referring to its anonymous sources, Dagbladet claims that some Indonesian seamen
worked aboard the boats owned by Latvian Baltjura-Service for over two years. Based in
Batsfjord, starved and treated as slaves. The newspaper does not find it necessary to
provide any proof for that; neither does it agree to question the credibility of its sources even
though prompted that these facts are incorrect. As a matter of fact, Baltjura-Service
operated in the Barents Sea in May 2015 - September 2016 which is far less than two years
in total.
Dagbladet mixes all European and Russian crabbing companies together. Ignoring facts and
details, all are painted equally black. Although Seagourmet Norway AS and its partners (SIA
North Star and Sea & Coast AS) are in no way associated or connected to Baltjura-Service,
the newspaper declines to publish our documents proving that we do supply our sailors with
proper food and clothes regardless their nationality – be those Russians, Latvians,
Ukrainians, or Indonesians.
Furthermore, the newspaper smears the fair name of Batsfjord – the fishery capital of
Norway. The small town is now labeled ‘Pirate bay’ because someone heard someone
saying that. Opinions instead of facts.
A cherry of the cake is a published employment agreement that has been allegedly stamped
by Sea & Coast AS and signed by Mr. Sergei Ankipov. Dagbladet uses this paper to prove
that seamen hired for Saldus are surviving in indecent conditions. The list of working
requirements and wages is indeed controversial and inappropriate. This paper is however a
total fake, and we sent that message to Dagbladet but they still chose to publish it.
This paper is fake, and here is why: Sea & Coast AS has never recruited crew members or
signed labour contracts with crew members. Sea & Coast AS has a different stamp (the one
on the paper is of some Sea and Coast Limited that we have not even heard of before). The
signature of Mr.Sergei Ankipov is far from his authentic one. All crew members aboard
Saldus have contracts with 6-month maximum validity. Everything is a lie on the paper.
Neither Sea & Coast AS, nor SIA North Star has ever recruited seamen on the terms
stipulated in that fraudulent paper. We are very keen to find out where that paper comes
from.
We have been following the dramatic story about the Ukrainian crew member of a Latvian
crabber. He drowned in the Mediterranean Sea while the vessel was on its way to Africa. We
admire the heartful efforts of Ms. Sannes to help the family of the deceased. Our opinion
though is that journalistic integrity should stay away from speculating on emotions.
Dagbladet does not seem to second the opinion.
Our guess is that the ongoing defamation campaign run by Dagbladet is politically
motivated. The alleged motive is to stir public disapproval against EU ship owners currently
fighting for their historical fishing rights in the Svalbard zone. It is otherwise difficult to
understand why the newspaper chooses to ignore our arguments and facts.
Seagourmet Norway AS and its partner companies – SIA North Star and Sea & Coast AS –
have not broken any legal or ethical principles in business.
 
 
 
 
 
 
 
Fra: Siri Gedde-Dahl 




